czwartek, 13 stycznia 2005

on
Co z tą Polską?:

"TL - Jasne, ale totalna przesada, czy to w jakimś sensie oddaje rzeczywistość?

RZ - Jeżeli ta satyra jest uzasadniona, celuje w coś, co w polskim życiu jest zauważalne, to oczywiście, że tak. Teraz ustalanie czy 10% Polaków jest zawistnymi czy 50% , to jest to robota dla socjometrów i nie traćmy czasu. Ja muszę zaprotestować, bo Pan Stefan Niesiołowski dorobił mi gębę, do której ja się absolutnie nie poczuwam. Moja książka to nie jest wygłaszanie tyrad o tym, jacy Polacy są źli, bo to nie warto by było o tym pisać. Tutaj można wziąć nieboszczyka Szczypiorskiego, który całą książkę takich tyrad - szczerze mówiąc sklerotycznych - wydał kiedyś drukiem.

TL -No mocno.

RZ - Tylko on to pisał z pozycji, że ja jestem prawdziwy, mądry polski inteligent i piszę o tych ciemnych Polakach, którzy nie dorastają. Ta postawa istnieje i ona sprawia, że mi osobiście trudno było Polaków krytykować, żeby nie zostać zaliczonym do tej grupy, która się świetnie utwierdza w swoim przekonaniu o własnej wyższości, mówieniu sobie o tym jaki ten przeciętny Polak jest zły. Jedna rzecz, którą chcę powiedzieć - moja książka nie jest o cechach charakteru. To jest pierwsze zdanie wstępu. Ona nie jest o żadnym charakterze, ona nie jest o tym, że jest źle, bo Polacy mają takie cechy charakteru. Ona jest o tym dlaczego Polacy mają takie cechy charakteru są w Polsce powszechne. Tam jest napisane o przyszłości pańszczyźnianej, różnych sprawach historycznych, najwięcej o PRL-u, bo on ukształtował współczesnego Polaka. "
Co z tą Polską?: "Co jest tak najgorsze.

OL - Zdrowie, więziennictwo, sądownictwo, niekompetencja urzędników.

RZ - Ja podrzucę jedną rzecz, zresztą ja o tym piszę. Jest takie badanie w wielu krajach, gdzie podawano listę 10 różnych cech i proszono, aby wybrać te cechy, które się kojarzą z konkretną narodowością. To było robione bodajże przez Eurostat czy jakiś duży ośrodek w wielu krajach. Co się okazało w tych badaniach? Nigdzie na świecie, tylko w jednej Polsce wybierano same cechy negatywne, czyli Polacy statystycznie nie mieli o sobie nic dobrego do powiedzenia, ani jednej dobrej cechy. Nawet Niemcy, którzy wpisywali, że Polak jest pijany, brudny, złodziej, ale dodawali, ze odważny, ze pracowity a my mieliśmy tylko cech negatywne. Nie spierajmy się o to, czy Polacy mają jakąś chorą samoocenę. Mają, to fakt. Spierajmy się o to, dlaczego mają. "
Co z ta Polska?: "Cytat z książki Pana Janusza Głowackiego "Na wszelki wypadek zacząłem powtarzać sobie przykazania dla świeżego emigranta, które ktoś życzliwy zapisał mi na karteczce. 1. Jeżeli jesteś w nędzy albo rozpaczy, nigdy, ale to nigdy nie przyznawaj się do tego rodakom. Nikt ci nie pomoże, tylko cię dobiją.""

0 Komentarze:

Prześlij komentarz

Komentować mogą jedynie zalogowani użytkownicy z podwyższonym stopniem anonimowości. Anonimy niskiego stopnia nadal odbieram na priva, ale ich nie publikuję ze względu na hasbarę schetyniątek.
Można tu użyć niektórych znaczników HTML, takich jak <b>, <i>
"Przepis" na aktywny link w komentarzu (dla niezorientowanych):
Do komentarza wstawiamy hiperłącze w postaci
<a href="http://poprawczak.blogspot.com/2013/04/anonimowe-komentowanie.html">tu wstawiamy tytuł linkowanego utworu lub jakąś frazę</a>
tutaj więcej szczegółów